kombinovaná technika, papír, rám, sklo, 59 x 45 cm, sign. PD tužkou Dezider Tóth, 1976, Monogramista T.D 2009
Jedním z nejvýznamějších inspiračních zdrojů bratislavského výtvarníka Dezidera Tótha (nar. 13.3.1947 ve Výčapech-Opatovice, Slovensko) je partitura.
Nikoliv záznam, notace, ať již tradiční či experimentální, ale partitura jako taková, materiál, který má před sebou skladatel, než začně zapisovat svou kompozici. Tótha zajímá jednak grafické specifikum partitury – pravidelné opakování osnovy vytváří již svůj vlastní, elementární grafický rytmus – jednak problém času: partitura, alespoň ve své tradiční podobě, přímo implikuje v každém divákovi nutnost určitého temporálního průběhu. Oba tyto aspekty jsou pro Tóthovu tvorbu mimořádně podstatné. Jiří Valoch (Kresby-Partitúry Dezidera Tótha, in: Opus musicum, Brno 1997, č. 4.). Dezider Tóth neboli Monogramista T.D patří k nejvýznamějším současným slovenským výtvarníkům. Vystudoval Vysokou školu Uměleckoprůmyslovou v Bratislavě, kde později působil jako pedagog. V r. 2002 byl jmenován profesorem a stal se vedoucím ateliéru Intermediální tvorba na Akademii výtvarných umění v Praze. V r. 1997 změnil své občanské jméno na Monogramista T.D a od té doby vystupuje výhradně pod tímto jménem. Od studií inklinoval ke konceptuálnímu způsobu vyjadřování a to v mnoha výtvarných prostředcích – malbě, kresbě, grafice, objektech, instalacích, akcích, autorských knihách, land artu atd. Jeho základním principem vyjadřování se stala metafora ve vizuálním kontextu.