Merta Jan *1952
Bílé sklo (dobrovolným hasičům), 2018
epoxid, pigment, sklo, překližka, 108 × 69,7 × 4,7 cm,
sign. na rubu Jan Merta 2018 BÍLÉ SKLO (DOBROVOLNÝM
HASIČŮM)
Pohled, jeho zrcadlení, výměna mezi obrazem a divákem je
reciprocita vztahů ovládání a bezmoci, přitažlivé nebezpečí krásy,
možnost, že tím, co schránky obsahují, není relikvie lásky, ale
Pandořin odkaz. Je to nerozhodnutelnost toho, co s námi udělá
nezbytnost účasti na světě, naše fascinace světem, ambivalence
velkých emocí a naléhavých vjemů, hranice mezi účastí a násilím,
fascinace krásou, která nás povznese a zničí. Jedno je však jisté:
tomuto naléhání se nelze vzepřít, nelze ho obejít, vytěsnit, zrušit,
neumožnit mu průchod.
Císař Karel, Jan Merta. Obrazy a práce na papíře 1985–2005.
Brno: Moravská galerie v Brně, 2005, s. 15–16
Malířská tvorba Jana Merty se v českém prostředí výrazně
prosadila od konce osmdesátých let 20. století a od té doby
patří k významným příspěvkům české současné malby. Umělcův
malířský přístup směřoval od počátku k lapidárnímu obrazovému
vyjádření, které vycházelo z konkrétní předlohy, běžných
předmětů, krajin, postav nebo portrétů, často spojených
s osobními zážitky, ale výsledný obraz postupně oprošťoval
na hranici abstrakce. Nezastupitelnou roli proto hrají názvy
děl, které připomínají vazbu na konkrétní motiv a často tvoří
pointu díla. Vytváření dojmu prostoru v obraze, zachyceného
modulováním světla a především barvy, patří k typickým znakům
Mertovy malby. Důležitou úlohu pro něj má také téma obrazu
a média malby samotné. Velkoformátové virtuózní malby
s delikátní barevností jsou zastoupeny ve významných českých
i zahraničních sbírkách. Vystaveno: Jan Merta 70% umělce 30% tramvajáka, Galerie Zdeněk
Sklenář, Praha 1, 5. 12. 2018 – 26. 1. 2019, Můj milý Ježíšku, Galerie
Zdeněk Sklenář, 1. 12. 2019 – 15. 12. 2019.
36
aukce 59
vyvolávací cena
490 000 Kč
€ 19 253