Chatrný Dalibor 1925–2012
Palce, 1974
komb. technika, plátno, 149 × 99 cm, sign. na rubu tužkou LD D. Chatrný 74
Prostor patřil v Chatrného tvorbě k důležitému celoživotnímu
tématu, k němuž se v různých tvůrčích etapách opakovaně vracel
a různým způsobem se k němu vztahoval. Na přelomu šedesátých
a sedmdesátých let to byla prostorová díla s provazy, která spojovala
plochu obrazu s vnějším prostorem. Vymezování, určování a vytváření
prostorových situací realizoval Chatrný ve svém vlastním ateliéru, nebo
při jedinečných výstavních příležitostech, například na Osmihodinové
výstavě v brněnském Domě umění v roce 1970, ale také prostřednictvím
kresebných prací, v nichž zkoumal možnosti aleatorní situace linky –
šňůry vůči daným vlastnostem prostoru – tentokrát v interiérovém
schématu. Na tyto práce navázala na začátku sedmdesátých let
řada konceptuálních kresebných projektů, které tématizovaly určité
prostorové situace a vztahy, korelace prostoru, interiéry, krychle,
uplatňující nebo překračují klasickou lineární perspektivu. Tyto
myšlené projekty, většinou realizované pouze v podobě kresby nebo
návrhu odpovídaly jednak mezinárodnímu konceptuálnímu hnutí, tak
společenské situaci v tehdejším Československu s nastupující normalizací
počátku sedmdesátých let, která ztížila nebo zcela omezila výstavní
příležitosti. Pro Chatrného, stejně jako pro mnoho dalších autorů, mohly
kresby a projekty představovat mentální cvičení a rozvíjení imaginace,
které nebyly svázané s vnějším omezením – poskytovaly svobodný
prostor. Řada těchto projektů byla vydávána v malých ofsetových
edicích a rozesílána přátelům, umělcům a teoretikům, kteří nahrazovali
výstavní re exi děl. Chatrný sám uvádí: „První projekty byly ještě
realizovatelné, dalšími už jsem si dovoloval daleko volnější myšlení:
Korelace prostoru, Prostorové deformace, Quasiprostory, Rohy, Stroppodlahy,
Projekty pro malíře pokojů, později Zrcadlové orientace nebo
Zrcadlové souvislosti atd.“
Vedle kresebných projektů s názvy Stopy v prostoru, Prostor nebo Stopy
maloval Chatrný paralelně série obrazů, které obdobná témata rozvíjela
v malířském médiu. V roce 1973—1974 namaloval autor několik obrazů
se stejným schématem dvou totožných architektonických prostorových
průniků, do jejichž perspektivy vstupují pokaždé odlišné otisky jednoho
nebo dvou prstů, které narušují a znejišťují lineární perspektivu výjevu
odlišnou realitou. Použití otisku vlastního palce v reálné velikosti nebo
ve zvětšeném měřítku Chatrný ve své tvorbě opakovaně používal. Podle
Jiřího Valocha otisk prstu vztahoval Chatrný k sobě samému, ale také
tím zhodnotil vizuální a sémantickou kvalitu stopy vlastního doteku.
V případě záznamů prostoru docházelo k prolínání dvou odlišných
měřítek a realit—iluze prostoru a plošného otisku, geometrické kresby
a performativního tělesného gesta. Vstupováním do díla potvrzoval
Chatrný svoji vlastní přítomnost a zároveň spojoval reálný akt doteku
s iluzivní kresbou a spojoval tak vnější a vnitřní prostor díla.
Výtvarná tvorba Dalibora Chatrného se od padesátých let dvacátého
století rozvíjela v nepřeberné šíři tvůrčích postupů a zvolených médií
od kresby, grafiky, malby, objektů, instalací, fotografických interpretací,
projektů, která je ve své mnohovrstevnatosti obtížně zařaditelná.
Přestože je mimořádně různorodá, zůstává ve své obsahové podstatě
soudržná a celistvá. Nepochybně zasahuje do oblastí konceptuálního
umění zkoumajícího vztah slova nebo gesta a obrazu, land artu,
experimentálního a abstraktního umění, performativity, aniž bychom
v jeho díle dokázali přesně definovat jejich hranice. Spojujícím
momentem Chatrného díla je nepřetržitá tvůrčí invence a experimenty
s nejrůznějšími technikami a uměleckými projevy s cílem vizualizovat
jednoduchým způsobem teoretické otázky z oblasti lingvistiky,
fenomenologie nebo přírodních fyzikálních jevů. Přestože dílo Dalibora
Chatrného vznikalo převážně v lokálním prostředí Brna, v uzavřeném
prostoru tehdejšího Československa, odpovídala svým charakterem
progresivním a aktuálním tendencím mezinárodní umělecké
konceptuální a minimální scény a představovala tvorbu srovnatelné
kvality. Originální a autentická tvorba Dalibora Chatrného patří
k nejvýznamnějším hodnotám českého umění druhé poloviny 20. století,
která zatím čeká na své odpovídající zhodnocení.
Dalibor Chatrný (1925—2012), malíř, konceptuální umělec a pedagog
studoval od roku 1945 pražskou Pedagogickou fakultu Univerzity
Karlovy a v letech 1949—1953 Akademii výtvarných umění u Vladimíra
Sychry a Vladimíra Silovského. Žil v Brně, kde od konce 50. let
pedagogicky působil na Střední uměleckoprůmyslové škole a v 90.
letech na Fakultě výtvarných umění VUT a Janáčkově akademii
výtvarných umění. Byl členem několika uměleckých skupin, např. Profil
58, Parabola, Klub konkretistů a TT klub. Získal řadu ocenění, v roce
2000 například cenu Michala Ranného za mimořádný přínos českému
výtvarnému umění, v roce 2007 Cenu ministerstva kultury a v roce
2011 Umělec má cenu. Jeho práce jsou zastoupeny ve významných
institucionálních i soukromých českých i mezinárodních sbírkách.
42
aukce 67
vyvolávací cena
450 000 Kč
€ 18 200
dosažená cena
1 050 000 Kč