Mařák Julius Eduard 1832–1899
Les v tůni
olej, plátno, rám, 73 × 92 cm
Z posudku PhDr. Michaela Zachaře
Julius Edvard Mařák patří k nejvýznačnějším představitelům krajinářské
školy profesora Maxmiliána Haushofera na pražské Akademii, třebaže na
ní studoval jen krátce a poté zamířil do Mnichova k profesoru Leopoldu
Rottmannovi. Hlavním zřídlem inspirací však mu nebyla žádná škola, ale
příroda ve své velikosti, vznešenosti a nepřebernosti, což poznal za svých
vandrovních let po celé střední Evropě. Od roku 1860 žil ve Vídni, kde
vyučoval v různých rodinách a pozvolna získával menší i větší zakázky,
zejména ilustrace. S Prahou styk úplně nepřerušil a kresby českých krajin
zasílal třeba do Květů či Světozoru. Svůj zájem v průběhu let soustředil
povýtce na lesní interiéry, které vytvářel nejen v olejomalbě, nýbrž
a především v neskonale výtvarně úchvatných kresbách i grafikách. Po
roce 1887 působil v Praze jako profesor na nově ustavené krajinářské
speciálce na Akademii a vychoval celou zakladatelskou generaci krajinářů
s Antonínem Slavíčkem v čele. Poslední velkou prací v Praze byly obrazy
památných míst království českého pro budovu Národního muzea, kde
mu již vydatně pomáhali žáci a dcera Pepa.
Posuzovaný velkoformátový obraz distinguovaného, v zažité tradici
ukotveného uměleckého přednesu je dílem ještě mladého umělce
z doby kolem roku 1870. Mařák působil od roku 1860 ve Vídni, kde měl
možnost studovat klasickou krajinomalbu starých Holanďanů v kolekci
místní Akademie. Inspiroval ho třeba Ruysdael, jehož heroické a přitom
podivuhodně civilní malby vytříbeného zlatavohnědého ladění i kopíroval
a rozvíjel. V průběhu šedesátých let takových obrazů ubývalo a Mařák
směřoval k realismu. Jeho obrazy ovšem vždy vynikaly spiritualitou,
obdivem k přírodnímu majestátu a dokonalostí formy. Podmanivý
motiv zpracoval umělec vícekráte, jak vyplývá z prací katalogizovaných
v publikaci „Julius Mařák a jeho žáci“ vydané NG v Praze roku 1999 –
Východ měsíce v borovém lese (1869), olej na dřevě 35 × 47 cm (NG),
Liška na číhané (1869), olej na plátně 84,5 × 97,5 cm (NG). Precizní
promalování, vytříbený kolorit a celkové aranžmá dovozují i při absenci
signatury autorství Julia Mařáka. Kopie takových maleb nikdy nevynikaly
uměleckou přesvědčivostí, a proto pravost obrazu Julia Mařáka potvrzuji.