Kvíčala Petr *1960
No. 12, 2016
akryl, plátno, 85 × 80 cm, sign. na rubu monogramem PK No. 12 2016, PD ze strany PETR KVÍČALA, monogram PK No. 12 2016
Inspirováno obrazem od Sandra Botticelli „4 SCÉNY Z MLÁDÍ SV. ZENOBIA“, kolem roku 1500 (obraz je vystaven v National Gallery v Londýně)
Vystaveno: Petr Kvíčala, Galerie Závodný, Mikulov, 13. 4. 2017 – 27. 5. 2017.
Obraz s názvem Nr. 5 z roku 2019 patří do série maleb, v nichž se
P. Kvíčala zabývá motivem přírodního krystalu a iluzivního ztvárnění maleb
směrem k objektu nebo prostoru. Východiskem této inspirace byly pro
autora Giacomettiho kubické sochy ze třicátých let 20. století, ale také obrazy
Josefa Šímy s motivem krystalu a jeho vlastní raná práce s geometrií.
Obrazy z této série jsou pojaty jako pestrobarevné geometrické struktury,
které na ploše obrazu vytváří optický iluzivní dojem plastičnosti. Jednotlivé
segmenty krystalů vystupují konvexně nebo konkávně z plochy obrazu
a jako krystalický reliéf organicky prorůstají celým prostorem plátna.
Systém uplatňující geometrickou skladbu jednotlivých geometricky uspořádaných
elementů navazuje na předchozí práce Petra Kvíčaly, který od
osmdesátých let 20. století rozvíjí osobitou polohu abstraktní geometrické
malby, jejímž východiskem se stal ornament jako hlavní předmět obrazového
sdělení. Elementární geometrické tvary a znaky, jako je vlnovka, kruh,
čára, křížek, se od té doby staly hlavním výrazovým prostředkem autora,
zachycující archaickou zkušenost inspirovanou lidovou tvorbou prostřednictvím
univerzální geometrické výtvarné řeči, jejíž variabilitu dokázal Kvíčala
plně využít. Rytmiku prvků na obraze, jejich serialitu, strukturu a rozvíjení
v ploše uplatnil Kvíčala především ve vlnovce, která umožnila vytvoření
jednotlivých segmentů, ale také bohaté sítě vzájemně se prolínajících
a vrstvených linií, jež se v průběhu devadesátých let uplatnily také na velkoformátových
zakázkách v architektuře.
28
aukce 58
vyvolávací cena
150 000 Kč
€ 5 894