‹ ZPĚT NA VÝPIS

Houser Milan (*1971)


Bez názvu, 2017

lak, pigment, plátno, 100 x 120 cm, sign. na rubu M. Houser 2017

odhadní cena 200 000–300 000 Kč.

Milan Houser vystudoval v letech 1993–2000 Akademii výtvarných umění v Praze v ateliéru monumentální tvorby Aleše Veselého. V r. 2000 získal cenu rektora AVU. Pedagogicky působí na Fakultě výtvarných umění v Brně, kde se stal v r. 2011 děkanem fakulty. Milana Housera fascinují vlastnosti a zákonitosti malířské barevné hmoty. Ve své tvorbě v posledních letech pracuje s vrstvami barveného laku, kde využívá účinky gravitace nebo optických vlastností samotné barvy a uplatňuje sochařský přístup k obrazu jako prostorovému objektu. Povrch plátna s jeho barevnou hmotou je tím hlavním estetickým a obsahovým nositelem děje, v němž je zachycena kvalita i kvantita barvy.

Obrazy Milana Housera mají obvykle mnoho vrstev – podobně jako jeho tvorba, která obsahuje několik rovin, jež otevírají možnosti čtení z různých pohledů. Jedna z nich spočívá v tematizaci fenoménu barvy samé, pigmentu, monochromního povrchu malby. Lze v ní sledovat kontinuitu moderního umění od ruského suprematismu po americkou malbu barevných polí – od klasického Malevičova konceptu bílého čtverce na bílém pozadí po černé malby Ada Reinhardta a v současnosti od Morreletových bílých pláten s neony až po černá sádrová pole Allana McColluma (Surrogate Paintings). Této linii vévodí Rothkova temná mystická plátna v Houstonu (Mark Rothko Chapel) a unikátní patentovaný ultramarín IKB Yvesa Kleina, synchronně vzato pak rezonuje s celým proudem minimalismu, monochromu a geometrické abstrakce – s prací Blinkyho Palerma, Güntera Umberga, Petera Halleye, s tvarovanými plátny a objekty Franka Stelly či s „vystupováním barvy do prostoru“ v lakovaných deskách Imiho Knoebela nebo v jednobarevných velkých plochách Ettora Spallettiho provedených přímo na stěnách. Houserův zájem o barvu však upomíná rovněž na uplatňování čistého pigmentu, jak je známe z tvorby Anishe Kapoora nebo Jasona Martina. Ani tiché padání červeného pigmentu podél stěn v projektu Ann Hamiltonové pro americkou expozici na 48. benátském bienále (Myein, 1999) není bez souvislosti s přístupem Milana Housera.
Vlado Beskid, z úvodního textu pro výstavu Milan Houser, Barvometrie. Dům umění města Brna 9.3.-1.5.2016.

Milan Houser (*1971, Vyškov), absolvoval AVU v Praze (1993–2000), žije a tvoří v Brně;
2000 – Cena rektora AVU v Praze;
2000 – stipendium Nadace Jany a Milana Jelínkových;
2005 – stipendium Pollock-Krasner Foundation; rezidenční pobyty: 1998 – Kagoshima (JP);
2010 – Banská stanica, Banská Štiavnica (SK);
2007 – CEAAC Strasbourg (F).
Od roku 2008 – pedagog na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně (od roku 2011 – děkan fakulty).
Od roku 2003 – účast na výstavách doma i v zahraničí

Aukce 45 21. 5. 2017

vyvolávací cena 180 000 Kč € 6 691

dosažená cena 180 000 Kč



TOPlist