Bartusz Juraj *1933, Bočkay Milan *1946,
Bočkayová Klára *1948, Ďurček Ľubomír *1948,
Fila Rudolf
Symposion č. III/76, 26 ks
album grafických listů, kreseb a tisků, 26 ks, 49,9 × 49,9 cm, box,
příloha Manifest–Stano Filko, Miloš Laky, Ján Zavarský: Biely
priestor v bielom priestore 1973–74, 24 x 17,8 cm;
Manifest: S. Filko, M. Laky, J. Zavarský, 1974–75, plátěný obal
Symposion č. III/76 je součástí sbírky. Slovenské národné galerie,
SNG, pod invent. č. G 13974/1
Symposion III, 1976, in memoriam Miloš Laky
V sedmdesátých letech 20. století se tvorba grafických edic, alb,
grafických listů a pohlednic (mail art) stala v tehdejším Československu
jednou z důležitých forem sdílení a distribuce neoficiálního, především
konceptuálně orientovaného umění, nejen blízkému okruhu přátel, ale
také širšímu publiku. Na Slovensku působil od šedesátých let
20. století široký okruh umělců, který se prostřednictvím kolektivních
performativních akcí, společných happeningů, setkáváním
v soukromí bytů vymanil z tradičního galerijního prostředí, ale také
z všudypřítomného politického dohledu a cenzury a vytvořil vlastní
paralelní alternativní platformu pro setkávání a sdílení neoficiálního
umění.
Do těchto souvislostí patří nabízené album grafických listů, kreseb a tisků
s názvem Symposion III z roku 1976. Album navázalo na předchozí edice,
které inicioval Miloš Laky, významný slovenský konceptuální umělec,
v roce 1974 jako pokračování samizdatových tisků s názvem Čas I a Čas II,
vydaných v roce 1973 skupinou umělců, které měly stejně jako Symposion
I z roku 1974 podobu plakátů manifestujících a dokumentujících
umělecké intervence a instalace, jež byly distribuovány jako alternativní
forma výstavy. Symposion II – Zmrazená informácia z roku 1975 bylo
již připraveno jako album s výtvarnými díly nesoucími poselství pro
budoucnost, ale vzhledem ke zvýšení cenzurního tlaku nebylo album
publikováno, nýbrž uloženo a zakopáno v lesích Malých Karpat.
Symposion III – In memoriam Miloš Laky bylo vydáno jako pocta autorovi
při příležitosti prvního výročí jeho smrti a prezentováno dne 4. září 1976
na neveřejném setkání s názvem Depozit, které pořádal Dezider Tóth,
významný slovenský konceptuální umělec a jeden z autorů alba. Do alba
přispěli svými díly klíčoví autoři slovenské alternativní umělecké scény
a teoretik Tomáš Štrauss album doplnil o biografii a popis díla Miloše
Lakyho. Součástí alba je vedle řady grafických listů, monotypů, návrhů
a kreseb také unikátní dílo Biely prostor v bielom prostore umělců.
- Hlásime sa k slobodnej „čistej senzitívnosti“,
ktorá je absolútna a je jedinou možnosťou „čistého
senzitívneho umenia“.
- Dištancujeme sa od všetkých foriem vysvetľovania čistej
senzitívnosti, pretože „čistá senzitívnosť je vo svojej čistej
aktivite absolútna.
Stano Filka, Miloše Lakyho a Jána Zavarského vznikající v rozmezí
let 1973–1979. Dnes již kultovní komplexní dílo, sestávající z množství
jednotlivých prací a uměleckého manifestu, bylo v roce 1974 na jednu
noc tajně vystaveno v brněnském Domě umění. Biely prostor v bielom
prostore představuje radikálně novou koncepci uměleckého díla,
představenou jako formu čisté emoce a transcendence artikulované
v prostoru. Klíčovou roli hraje v díle bílá barva jako prostředek nové
senzibility, demateralizované a nehmotné skutečnosti. Dílo se zásadním
způsobem zapsalo do historie umění jako legendární projekt, přinášející
nová umělecká východiska reagující na totalitární ideologii tehdejší doby.
S. FILKO – M. LAKY – J. ZAVARSKÝ – 1974–1975
dohromady
57
aukce 63
vyvolávací cena
180 000 Kč
€ 7 617