čínská tuš na japonském rýžovém papíře, rám, sklo, 89 x 96 cm, sign. PD Federico Diaz 2015
Diazovy tušové malby na rýžovém papíře vychází z autorova dlouhodobého zájmu o tradiční čínskou techniku, kterou jezdil do Číny osobně studovat a poznávat. Malba dlouhými čínskými štětci a její specifika, jako je význam uchopení štětce a pohybu rukou, paží a celého těla, stejně jako síla úhozu a délka vedení štětce, činí z malířství fyzickou aktivitu podobnou rituálu. Diaz zakouší sám na sobě tělesný prožitek malby jako záznamu energie a současně přenáší východní tradici a myšlení do kulturně a společensky odlišného prostředí Evropy. F. Diaz studoval v letech 1990–1997 na AVU, v ateliérech Karla Malicha, Stanislava Kolíbala a Aleše Veselého. Ve své práci se zabývá především možnostmi algoritmicky generovaného umění a systems art, jejichž prostřednictvím se pokouší odhalovat nejzákladnější a nejpřirozenější elementy lidského života, které jsou však pouhými lidskými smysly nezachytitelné. Diaz byl dvakrát finalistou Chalupeckého ceny, vystavuje na prestižních zahraničních a českých přehlídkách současného umění.