olej, sololit, rám, 50 × 69,5 cm, sign. LD J. Smetana 42
Vystaveno na výstavě Umělecké besedy v roce 1948. Lit.: Klimešová Marie, Věci umění, věci doby: Skupina 42. Praha 2011, s. 71, obr. 112. Odhadní cena 450 000–550 000 Kč.
Obraz Karlín Jana Smetany vznikl ve stejném roce, kdy byla založena Skupina 42, jejímž nejmladším členem se Smetana, vedle Františka Grosse, Františka Hudečka, Kamila Lhotáka, Ladislava Zívra, Miroslava Háka a Jiřího Koláře, stal. Estetika města Skupiny 42 formulovaná manifestem Jindřicha Chalupeckého Svět, v němž žijeme, požadovala přijetí všední skutečnosti okolního světa ve své pravdivé, nepřikrášlené podobě. Pravé umění objevuje podle Chalupeckého sílu skutečnosti, reálných, živých věcí a městského prostředí, které se stalo novou přirozeností člověka a fenoménem moderní doby. Smetana zachycuje ve svých obrazech podobně jako Gross poetiku periferie, všímá si města jako živého organismu podobně jako Hudeček, přibližuje se k Lhotákovi svým staromistrovským malířským rukopisem, ale přesto si uchovává svoji jedinečnost a osobitost. Karlín a další Smetanovy obrazy z této doby připomínají fotografické momentky, které však svoji realistickou, věcnou formu transformují do poetické výpovědi. Protipólem k detailním záznamům městských výjevů je vzdušná obloha, která často zabírá téměř polovinu plochy a vyvažuje zaplněnou část obrazu prázdnem a současně dodává obrazům pocit prostoru. Opuštěné motivy ulic, domů a periferie tvoří spolu s oblohou městskou krajinu, která se stala osudem moderního člověka. Raná tvorba Smetany ze čtyřicátých let 20. století patří k jeho umělecky nejlepším obdobím. Na trhu se přitom tato díla prakticky neobjevují.