Demartini Hugo 1931–2010
Multiple I, 1968
leštěná ocel, plexisklo, box, 34 × 34 cm, sign. na rubu na štítku
H. Demartini, 28/50
V průběhu padesátých let se Hugo Demartini posunul od sochařské
figurativní tvorby směrem k strukturální abstrakci v sérii červených
reliéfů, které byly vzdálené expresivní nebo existenciální podobě českého informelu. Směřování k racionalizaci výtvarných postupů a hledání objektivního řádu vedlo Demartiniho v průběhu šedesátých letech k příklonu ke konstruktivní a konkrétní tvorbě geometricky členěných reliéfů a objektů, využívající především tvaru polokoulí a koulí, nejdříve z polychromované sádry a později z pochromovaného kovu, uspořádaných v pravidelné seriální struktuře. Nabízený Multipl z roku 1968 patří k dílům, v nichž vrcholil Demartiniho zájem o racionální skladbu díla, blízkou okruhu tzv. nové citlivosti. Použití technických a průmyslových materiálů, kovových a plastových, korespondovaly s dobovým zájmem o současné technologie a odpovídaly aktuálnímu dění v mezinárodním hnutí konstruktivní, optické a kinetické
objektivizující tvorby. Kovový povrch Demartiniho kulovitých reliéfů a objektů přinesl do pravidelné geometrické skladby objektů moment
zrcadlení, a tedy odraz okolního prostředí a diváků. Objekty opticky
interagují se svým okolím a jejich povrch se proměňuje pohybem diváků
nebo proměnou světla. Aspekty kinetického díla podporuje v díle
Multipl také modrý odstupňovaný plastový rám, do něhož jsou čtyři
koule usazeny. Intenzita barvy působí pulzujícím dojmem, podporující
dojem pohybu, jinak statického díla. Ve stejném roce překročil Demartini
rámec dosavadní tvorby směrem ke konceptuálním a land-artovým
realizacím, v nichž do geometrické skladby vstupoval prvek náhody
a komplexnější vztah mezi technickým a přírodním řádem.
Německá galerie Hoffmann z Franfurktu nad Mohanem zahájila svoji
činnost v roce 1967. Od začátku vytvořila jedinečnou výstavní a ediční
koncepci zaměřenou na oblast konstruktivní a konkrétní umělecké
tvorby od dob meziválečného Bauhausu do současnosti. Galerie
spolupracovala s umělci napříč západní i východní Evropou, Japonskem
a Amerikou a stala se tak klíčovou platformou pro mezinárodní
umělecké hnutí a místem setkávání a spolupráce umělců. Na přelomu
šedesátých a sedmdesátých let se podařilo díky česko-německým
kontaktům realizovat také edice několika významných českých autorů
- Jana Kubíčka, Zdeňka Sýkory a Huga Demartiniho. Edice měly podobu
grafických listů, nebo menších sochařských a plastických objektů, které byly vydávány v omezené edici padesáti kusů a nabízeny k prodeji. Pro
české umělce představovala tato spolupráce jedinečnou příležitost
prezentace a zhodnocení jejich tvorby v aktuálním mezinárodním kontextu.
Hugo Demartini (1931 – 2010) vystudoval v letech 1949 – 1954
Akademii výtvarných umění v Praze, kde později v devadesátých letech vedl sochařský ateliér. V šedesátých letech se stal důležitým protagonistou tzv. nové citlivosti, uměleckého proudu konstruktivní a geometrické tvorby, který se napojil na progresivní mezinárodní hnutí. V roce 1968 realizoval Demartini několik akcí, která jeho tvorbu posunula do polohy akční tvorby a land artu naznačila jeho další směřování, v němž je geometrický řád narušem prvkem náhody.
Pokládání pochromovaných koulí do zoraného pole, nebo vyhazování
konfet, válců a papírků do vzduchu a následné fixování náhodně utvořených kompozic, znamenalo odklon od přísně racionální a objektivní tvorby, a posun k procesuálním a konceptuálnějším
projevům, které realizoval paralelně s obdobným mezinárodním vývojem. V osmdesátých letech realizoval Demartini série sádrových sochařských děl, v nichž se zabýval tématem prostoru, pojímaného jako fragmenty architektonických míst, neúplných krychlí a půdorysů.
59
aukce 67
vyvolávací cena
120 000 Kč
€ 4 852
dosažená cena
140 000 Kč