kombinovaná technika, tempera, lepenka, 27,5 × 44 cm, pasparta, rám, sklo, sign. PD J. K. Na rubu přípis: Získáno ze sbírky Oldřicha Kociána v Humpolci prosinec 2001.
Nabízený obraz Pohled z pokoje pochází z raného období malířské tvorby Jana Kotíka, ze čtyřicátých let 20. století, kdy autor působil jako člen Skupiny 42. Program skupiny definovaný manifestem Svět, v němž žijeme Jindřicha Chalupeckého, vycházel z poetiky městského člověka a prostředí periferií, příklonem k civilismu a každodenní skutečnosti. Kotíkova tvorba v tomto období vycházela částečně z postkubistického tvarosloví a zároveň směřovala ke zjednodušení, k abstrahování výchozího motivu. Interiér pokoje s běžným výjevem, ve kterém je zobrazena sedící postava hledící otevřeným oknem na noční oblohu, se v jeho práci vícekrát opakuje. Civilní poetika obrazu stále obsahuje kubistické zkratky, zároveň ale vede k osamostatňování jednotlivých abstraktních částí. V padesátých letech dospěl Kotík k úplné gestické malířské abstrakci. Jeho další malířská, kresebná tvorba pokračovala v tvarové redukci, vycházející často z lidské postavy, expresivně gestické a barevné malby a experimentálního zkoumání podoby obrazu, a jeho prostorových možností v řadě konceptuálních a objektových dílech.
Jan Kotík (1916–2002), malíř, grafik, průmyslový výtvarník, vystudoval v letech 1935–1941 pražskou Vysokou školu uměleckoprůmyslovou. Ve čtyřicátých letech byl členem Skupiny 42, Umělecké besedy a sdružení Hollar. V padesátých letech spolupracoval se sklárnou ve Škrdlovicích a působil jako člen skupiny průmyslových výtvarníků Bilance. Účastnil se Světových výstav Expo 58 v Bruselu, Expo 67 v Montrealu. V roce 1969 emigroval do Německa, kde se natrvalo usadil. V letech 1992–2002 působil jako člen berlínské Akademie umění. Jan Kotík patří mezi významné české exilové umělce. Jeho dílo je zastoupeno ve významných mezinárodních i českých sbírkách.