26 Robert Hliněnský 1908 – 1979 Stíny, 1966

Stíny, 1966
Popisek období vzniku slovy
1966
Technika

Olej, plátno, rám

Rozměry

70,5 × 83,3 cm

Signatura

sign. PD R. Hliněnský, sign. na rubu plátna R. Hliněnský 1966, na rubu štítek s názvem díla

Stručný popis předmětu

Přiložen posudek PhDr. Rey Michalové Ph.D. 

Zde představený obraz „Stíny“ je autorsky nezpochybnitelným, reprezentativním, lyricky abstraktním dílem Roberta Hliněnského, jedné z nejpozoruhodnějších malířských osobností působících v moravské metropoli. 

Povahové vlastnosti Roberta Hliněnského – introvertnost, skromnost, intenzivní koncentrace na vlastní práci bez snah o sebeprosazení, přispěly k tomu, že autorova malba zůstala poněkud neprávem upozaděna a více ji přiblížily až výstavy konané po jeho smrti. 

V roce 2010 se v Domě pánů z Kunštátu v Brně konala dvojvýstava Václav Boštík (1913–2005) – Robert Hliněnský (1908–1979), která poukázala na obdobná umělecká východiska a tvůrčí rysy obou autorů. Jejich společným klíčovým tématem byl vztah prostoru a světla. V jejich malířském díle se mísí klid a harmonie, řád i interpretace smyslových vjemů se zvláštním napětím. 

Počáteční období malířské tvorby Roberta Hliněnského je spjato s figurální tvorbou, ve čtyřicátých letech následují civilistně laděné motivy z brněnské periferie, pro něž je příznačná barevná kultivovanost, snaha o malířskou interpretaci novodobé poetiky městského exteriéru. Po krátkodobém zaujetí divadelní tematikou se Hliněnský soustřeďuje na krajinu, především na její barevnost. 

Kontakt s přírodou potom zůstává hlavním podnětem a inspirací jeho díla. Postupně upouští od konkrétního zobrazení, malby reflektují jeho vnitřní svět, představy a úvahy o vztahu člověka a vesmíru a jeho existenci, stále intenzivnější je jejich meditativní charakter. Prostorovost obrazu je navozována vztahem barevných ploch a skvrn, měnících se působením světla, které umocňuje magický účinek malby. Od konce šedesátých let pak Robert Hliněnský zcela eliminuje náznak tvaru a odpoutává se od hmoty. Malba rezonuje prostupujícími se barevnými souzvuky, které jsou prozařovány rozptýleným světlem, výrazně měnícím intenzitu barevné škály. Subtilnost barevné diferenciace téměř monochromních pláten je dána vymezením se na několik valérů jedné barvy, s jemným náznakem jiného barevného odstínu. 

Robert Hliněnský se narodil 3. listopadu 1908 v Brně. V letech 1926–1930 studoval na Škole uměleckých řemesel v Brně, kde navštěvoval speciální třídu pro dekorativní malbu prof. E. Hrbka. V letech 1932–1941 byl zaměstnán v malírnách Zemského divadla v Brně, poté působil jako samostatný výtvarník. V letech 1943–1949 byl členem SVU Aleš v Brně, současně členem Bloku výtvarných umělců země Moravskoslezské (1945–1948). Po roce 1945 zajížděl do Nové Paky, v letech 1953–1955 tam pobýval trvale. V letech 1948–1970 byl členem Svazu československých výtvarných umělců, v jeho rámci členem tvůrčí skupiny M v Brně (1959–1963) a tvůrčí skupiny Parabola (1963–1964). 

Předložený obraz „Stíny“ představuje dílo, v němž se malba stává odrazem malířova vnitřního světa, jeho snění, melancholického rozjímání, úvah o vztahu člověka k univerzu. Prvotním podnětem byl reálný vjem z krajinné scenérie, výrazně abstrahovaný. Skvostně orchestrované zemité odstíny vytvářejí tajuplný prostor, z něhož se vynořují neurčité tvary, nechávající divákovi volnost asociací jež sahají až k hlubinám lidského vědomí.

#25025504

Kategorie