Pravost potvrzena PhDr. Reou Michalovou, Ph.D.
Posuzovaný obraz „Milenci“ představuje autentické,
vrcholně neoklasicistní, motivicky nesmírně
půvabné dílo Antonína Procházky, autora, který
spolu se svými vrstevníky z legendární „Osmy“
a „Skupiny výtvarných umělců“ svou tvorbou
a veškerým konáním přispěl k tomu, že se české
umění významným způsobem podílelo na výbojích
a převratných změnách evropské moderní kultury.
Svou participací na iniciačním nástupu expresionismu se účastnil nezbytného rozchodu s malířskou tradicí minulosti a vstupu do dynamického století dvacátého. Následným příklonem k problematice kubismu dal vzniknout spolu se svými nejbližšími druhy B. Kubištou, E. Fillou, V. Benešem a O. Gutfreundem i architekty J. Gočárem, J. Chocholem, P. Janákem ad.
ve světovém kontextu prokázanému pražskému
kubistickému centru. Přechod od kubismu ke
klasicismu, ke kterému dospěl kolem poloviny
dvacátých let, nebyl náhlým a umělým výtvarným
přerodem, ale zcela logickým vývojem podloženým
jeho rozsáhlým studiem staré evropské i východní
kultury a filozofie.
Život Antonína Procházky se v dětství utvářel
v harmonickém prostředí malé hanácké vesničky
Vážany nedaleko Vyškova. Pestrá barevnost krojů
a jadrná zemitost malebného kraje skýtaly chlapci
základní zážitky, ze kterých ve své výtvarné tvorbě
„podprahově“ vždy těžil. Zatímco rodina by bývala
měla ráda z Toníka sedláka (jeho otec pocházel ze
selského rodu) a později kněze (v matčině rodině
se toto povolání vyskytovalo), chlapec tíhl spíše ke
kreslení a zájmu o literaturu, zálibám, jež se u něj
později stále prohlubovaly.
Obraz „Milenci“ Antonína Procházky skvostně
ztvárňuje malířův humanistický ideál – zachycuje
optimismus, který mu umožňoval chápat umění
„jako magické zaklínadlo, které má lidstvo vyvést
k dokonalejšímu životu“
(A. Kutal).
V posuzovaném díle „Milenci“ se vrchovatou
měrou uplatnily všechny zkušenosti Procházkova
postkubistictického vývoje: promyšlená kompozice,
jistota malířského podání, líbeznost výrazu
a vytříbená křehkost tělesných forem.
PhDr. Rea Michalová, Ph.D. historička umění a kurátorka