14 Alfons Mucha 1860 – 1939 Hlava mladé ženy v šátku, 1911

Hlava mladé ženy v šátku, 1911
Vytvořeno
1911
Technika

Pastel, akvarel, běloba, papír, rám

Rozměry
v 46 × š 32,7 cm
Signatura

sign. PD Mucha 11

Stručný popis předmětu
Přiložen znalecký posudek PhDr. Karla Holešovského. Portrétní či studijní kresba, signovaná Alfonsem Muchou, patří do údobí jeho tvorby ještě bezprostředně spojené s jeho vrcholnými uměleckými počiny, jmenujme plakáty pro Sarah Bernhardtovou, dekorativní panneau ročních dob či personifikace drahokamů. Alfons Mucha v této kresbě dokázal, že je dnes hodnocen především jako skvělý kreslíř, který úspornými výtvarnými prostředky dosáhl maximálního výtvarného účinku a umělecké přesvědčivosti. Dráždivý trojakord šedivého papíru, barevné rudky a kvašových detailů čerpá z nejlepších tradic vrcholné evropské kresby. Nehledaná suverenita kresebného přednesu, ušlechtilost v intenzitě modulované linie a pronikavý pozorovací talent, schopný převést viděnou skutečnost do osobitě abstrahované výtvarné formy, jsou dokladem nejen kvality této kresby, ale i nezpochybněné autentičnosti. Kresba vznikla nepochybně v souvislosti s velkými malířskými úkoly Muchovými, na kterých tehdy již pracoval nebo se na ně důkladně připravoval. Jmenujme alespoň výzdobu Obecního domu v Praze a Slovanskou epopej. Ačkoliv může být tato kresba chápána jako soukromá portrétní etuda, jako výsledek okamžitého tvůrčího rozpoložení a zanícení, je nepochybné, že posloužila zajisté i jako možný zdroj zaznamenané motivické inspirace pro další využití. Přes portrétní rysy je nakreslená hlava typem, který se v Muchových dílech nezřídka objevoval. To, že kresba měla perspektivnější význam, než jen okamžitý portrétní záznam, je doloženo především v široce rozevřených očích, nejen zdůrazňovaných Alfonsem Muchou. Ale i dalšími malíři a kreslíři na přelomu století, které jsou nadány nápadnou výrazovou intonací. Ve své alegorické transpozici vyjadřují dobově tak často zobrazované pochybovačné i dychtivé očekávání příchodu nového věku, stejně jako spleen konce minulého století. V tomto smyslu přejal Mucha, jako mistr vrcholného secesního dekorativismu, i rysy tehdejšího symbolismu jako Jan Preisler a jeho druhové. Kresba je nepochybným dílem Alfonse Muchy, která svou evidentní technickou bravurou odškodňuje diváka za jistou míru nepotlačitelného tradicionalismu. V té době měla Osma již za sebou svá první revoluční vystoupení v oblasti nového uměleckého cítění expresionistického.

#25024911

aukce 69