Čiré, částečně matované, ve formě tavené, broušené a leštěné sklo
Rozměry
v 17 cm
Signatura
sign. Wasserbauer
Provenience
Majitel získal z ateliéru autora.
Stručný popis předmětu
Wasserbauerova sklářská tvorba má charakter robustních sochařských
objektů, tvořených z barevné skleněné taveniny. Autor využívá jejích
specifických vlastností a tvárné možnosti pro tvorbu abstrahovaných
plastik. V nich se uplatňuje především redukované geometrické řešení
objemů doplněné často organickým nebo vegetabilním motivem se
strukturovaným povrchem. Důležitou roli hraje v tvůrčím procesu
práce s matnou a broušenou plochou povrchu a především s účinkem
přirozeného světla dopadajícího na objekt. Zatímco matný povrch
plastik světlo odráží a rozptyluje, a to jej plasticky modeluje v prostoru,
broušený povrch světlo absorbuje, propouští dovnitř a odhaluje
vnitřní prostor sochy. Účinek světla, násobený barevnými pigmenty, je
jedinečný. Světelné a barevné kvality sochařsky koncipovaných objektů
z ušlechtilého materiálu z nich činí výsostná umělecká díla.
Sklářská tvorba Jaroslava Wasserbauera volně navazuje na silnou
tradici české sklářské školy, která se formovala na přelomu padesátých
a šedesátých let 20. století. K jejímu okruhu patřili především studenti
Josefa Kaplického na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové,
tedy Stanislav Libenský, Miluše Roubíčková, Vladimír Kopecký a Václav
Cígler, kteří skleněnou plastiku povznesli na úroveň monumentální
sochařské tvorby.
Od devadesátých let se J. Wasserbauer věnuje tavené plastice, v níž
čerpá podněty z živé i neživé přírody, zejména vegetativních tvarů
sasanek a podmořských hub, které jej fascinují. V roce 2013 se podílel na
návrzích skleněných cen pro vítěze Mistrovství světa v biatlonu.