Zpívající dřevák
kolážovaný objekt, 12 × 30,5 × 13,5 cmLit.: Krefeld, Kaiser Wilhelm Museum, Sammlung Helga und
Walther Lauffs - Amerikanische und europäische Kunst der
sechziger und siebziger Jahre, 1983–84, s. 233, no. 203. Vystaveno: Krefeld, Kaiser Wilhelm Museum, Sammlung Helga und
Walther Lauffs.
Provenience: původně Galerie Edition R. Johanna Ricard,
Nuremberg, 1972.
Draženo: Sotheby‘s, Amsterdam, 1 July 2009, lot 71.Jiří Kolář zvolna přicházel na své nejdůležitější postupy již od čtyřicátých
let. Od počátku uplatňoval metodu deníku. Sbíral motivy, které ho
zaujaly, a pak je použil, když nápad dozrál. Nejvíc vlastních technik však
vymyslel v období od konce padesátých do druhé poloviny šedesátých let.
Jejich předchůdci se staly konfrontáž, raportáž a nalezená koláž, v nichž
řadil reprodukce vystřižené z časopisů podle určitých vztahů a s nimi
souvisejících pravidel. Kdysi řekl, že slovo pro něj v určitém období ztratilo
původní význam a že se rozpadlo, protože bylo zneužíváno. Vytvářel
takzvanou evidentní poezii, což byla podle něj každá poezie, která nebyla
vyjádřená slovy. Vždy mu šlo také o prolínání různých epoch dějin umění.
Propojoval například motivy z barokních obrazů s obrazy velkých mistrů
20. století. Principy, které rozvíjel v psané poezii, využil i ve vizuálním
projevu. Přitom nespoléhal jen na strohý řád, ale přirozeně uplatňoval
také poetickou představivost a hravost. Je nutné zdůraznit, že se díky
svým objevům z tohoto období a své nevyčerpatelné invenci stal na delší
dobu jednou z nejvlivnějších osobností u nás i v evropském měřítku. Udržoval
kontakty s mnoha dalšími umělci ze zahraničí a je zastoupen v řadě
veřejných i soukromých sbírek u nás, ve Francii, Německu, Itálii, Spojených
státech amerických, Finsku, Polsku, na Slovensku… Snaha o postižení
mnohovýznamnosti a mnohovrstevnosti skutečnosti a touha dělat umění
z čehokoliv jsou vnitřní premisy vývoje Jiřího Koláře.
#24024252
aukce 66
66. aukce Výtvarného umění, starožitností, designu a skla
Informace na aukce@sypka.cz, mob. 608 958 322.