49 Stanislav Diviš * 1953 Střepy paměti, 2008

Střepy paměti, 2008
Popisek období vzniku slovy
2008
Technika

Akryl, plátno

Rozměry

180 × 200 cm

Signatura

sign. na rubu ,di/VIII., „STŘEPY PAMĚTI“ Č.V.16.

Stručný popis předmětu

K výtvarné dráze se Stanislav Diviš dostal oklikou díky fascinaci malířským dílem průkopníka abstraktního umění Františka Kupky. Na Akademii výtvarných umění v Praze tak Diviš nastupoval v roce 1982 o něco starší než jeho spolužáci. Krátce poté inicioval pravidelné předvánoční besídky s prezentacemi prací všech školních ateliérů, které předznamenávaly neoficiální výstavy Konfrontace, které společně s Jiřím Davidem realizovali od roku 1984 jako formu svobodné prezentace aktuálních prací mladých a začínajících umělců. Zde se formovala nastupující generace umělců inspirovaných neo expresivní evropskou malbou a italskou transavantgardou, která později vedla k postmodernímu výtvarnému názoru a založení skupiny Tvrdohlavých (1987). Jejím zakládajícím členem se Diviš stal společně s Jiřím Davidem. Mezi další členy patřili Michal Gabriel, Zdeněk Lhotský, Stefan Milkov, Petr Nikl, Jaroslav Róna, František Skála, Čestmír Suška a Václav Marhoul. 

Malířská tvorba Diviše se od poloviny osmdesátých let rozvíjí v rozsáhlých cyklech, ke kterým se po letech znovu vrací v nových výtvarných sériích. Základem jeho uměleckého vyjádření je abstrahování reálného záznamu, často do podoby zcela abstraktního díla, které sám autor označuje jako metodu vědeckého realismu. Diviš zde postupuje na základě exaktního srovnávání k posunu a redukci viděného do geometrizovaného znaku, v němž se prolíná malířský a grafický způsob vyjádření. Na počátku jeho tvorby vznikla pod vlivem neoexpresivní vlny série děl s názvem Kašpaři (1984–85), následovaná cyklem sakrálních témat. V roce 1990 pak Diviš namaloval známou sérii děl s názvem Spartakiády. 

Od poloviny devadesátých let vznikal zřejmě nejabstraktnější cyklus s názvem Zbytky, jejichž tématem jsou vzorníky látek z dnes opuštěné západočeské textilní továrny v Aši. Výchozí motivy, barevné geometrické segmenty, zde Diviš posouvá do podoby barevných abstraktních polí, které evokují určité vzpomínky a asociace k jejich výchozím tvarovým i barevným předlohám. Hra skladebnosti jednotlivých prvků, jejich variace je základem pro konstruování obrazového systému a zároveň dekonstrukce výchozího motivu. Tím není reálná viděná skutečnost, ale již jiný autorský abstrahovaný textilní návrh, nesoucí příznačnou dobovou výtvarnou estetiku spojenou s poválečnou vlnou organické abstrakce známé dnes jako bruselský styl. Série děl byla pod názvem Střepy paměti a Zbytky představena na výstavě v Galerii ad astra na kuřimském zámku v roce 2008. 

V roce 1987 se Stanislav Diviš stal spolu zakládajícím členem skupiny Tvrdohlaví. Od tohoto roku pravidelně vystavuje na skupinových i autorských výstavách.

#25025527

Kategorie