42 Martin Kuriš * 1973 Velký zápas, 2000

Velký zápas, 2000
Popisek období vzniku slovy
2000
Technika

Olej, plátno, rám

Rozměry

140 × 200 cm

Signatura

sign. na rubu Martin Kuriš 2000

Reprodukováno

Katalog výstavy Profesor Frankenstein, Praha, Galerie Mánes, 2000.

Stručný popis předmětu

Svébytná malířská a ilustrátorská dráha Martina Kuriše se rozvíjela od počátku mimo aktuální umělecké trendy soudobé umělecké scény. Kurišův výtvarný svět se odehrává v oblasti obrazových příběhů, rozvíjených jako rozsáhlé narativní malířské série, v nichž se prolíná skutečnost s fikcí. Obrazové soubory jsou často výchozím bodem pro další autorskou knižní tvorbu. Inspirací Kurišových děl jsou jak pohádky, lidové báchorky a vyprávění, bajky nebo literární svět smyšlených postav. Výtvarný projev Kuriše je blízký naivnímu umění, dětské kresbě, ale také tradici středověkého obrazového vyprávění a jeho způsobu ztvárňování postav. Výjevy jsou vsazeny do konkrétní rozlehlé a pochmurné krajiny severních Čech, kde Kuriš se svojí rodinou dlouhodobě žije. 

Téma rodiny, konkrétní blízké osoby nebo příběhy místních obyvatel se volně promítají do zvolených obrazů, ale získávají zde novou podobu, převednou malířem do polohy magického a symbolického ztvárnění. 

Nabízený obraz s názvem Velký zápas z roku 2000 pochází ze série maleb s názvem Profesor Frankenstein, odkazující k fiktivní hororové literární postavě, umělém člověku, kterého stvořil mladý geniální vědec. Jednotlivé malby vytvořené v delším časovém období obsahují samostatné příběhy, v nichž se nahé lidské, většinou ženské a dětské postavy, ocitají v neobydlené krajině, v níž se učí žít. Obývají chatrné přístřešky, vaří na ohništi, topí v malých kamnech a střetávají se zvířaty, přirozenými obyvateli přírody. V jejich vztahu i celkovém vyznění obrazů je přítomno napětí, tajemné, nedořečené příčiny zobrazených situací a jejich pozadí. Nenabízí poklidnou idylu, ale je spíše symbolickým vyjádřením ambivalentního vztahu člověka a přírody a jejich odpojení. Rozsáhlé a volně komponované malířské série vydává Kuriš také formou autorských knih, například Don Giovanni, Magda, Baryk (2008) a Navara (2010), poslední dva jmenované převedl také do podoby loutkového divadla. 

Martin Kuriš malíř, ilustrátor, řezbář, vystudoval v letech 1994–1999 obor malba u Bedřicha Dlouhého, Františka Hodonského a Antonína Střížka na Akademii výtvarných umění v Praze. V letech 2006–2007 pokračoval ve studiu na oboru scénografie loutkového divadla na pražské DAMU a v letech 2007–2013 vystudoval postgraduální program Teorie výtvarné výchovy na Pedagogické fakultě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Na místní Fakultě umění působí od roku 2005 jako odborný asistent. Získal řadu ocenění za svoji ilustrátorskou a knižní tvorbu.

#25025520

Kategorie