olej, plátno, rám, 150 × 130 cm, sign. na rubu J. DAVID -Červení lvi- 1988
Jiří David, Červení lvi, 1988, z cyklu Domov 1988–89 Nabízený obraz Jiřího Davida z roku 1988 patří do významného raného malířského cyklu s názvem Domov. Cyklus vznikal krátce po skončení studia na Akademii výtvarných umění v Praze, kde se David účastnil legendárních neoficiálních výstavních Konfrontací (od r. 1984). Ve školním období se David vyjadřoval prostřednictvím neoexpresivní malby, podobně jako jeho vrstevníci, s nimiž v roce 1987 založil skupinu Tvrdohlaví. V této době prošla jejich práce proměnou směrem k postmoderní práci s obrazem, jeho výrazovými i obsahovými složkami, které měly blízko k italské transavantgardě a německým Divokým. Obrazy cyklu Domov z této doby, provedené většinou technikou linkrusta, začleňují do monochromních obrazů vizuální znaky národních, lidových nebo pokleslých motivů, které David používá s dávkou ironie a odkazuje v nich na sentiment národní identity, ale zároveň na pocit vlastního sepětí s vlastí, kterou nedokáže opustit. Jiří David patří k výrazným českým umělcům, kteří se v osmdesátých letech podíleli na utváření české postmoderní malby. V dalších obdobích se David vedle malby věnuje paralelně také fotografii, objektu a instalaci. Spojujícím prvkem jeho prací je performativní přístup a angažovanost, v níž autor obnažuje kritickým způsobem svoji vlastní, ale i společenskou identitu. Ve známém fotografickém cyklu Skryté podoby (1991–1995) manipuloval s fotografickými portréty známých osobností nebo ukázal plačící politiky v souboru Bez soucitu (2002). Mediálně nejznámějším se bezesporu stalo jeho sedmnáctimetrové neonové srdce pro Václava Havla, umístěné na Pražském hradě z roku 2002. Jiří David vystudoval pražskou Akademii výtvarných umění (1982–1987). V letech 1995–2002 působil jako vedoucí Ateliéru vizuální komunikace na AVU Praha a v letech 2004–2020 jako vedoucí Ateliéru Intermediální komunikace na pražské UMPRUM. V roce 2015 zastupoval instalací Apoteóza Českou republiku v národním pavilonu na benátském Bienále.