Kobliha František 1877–1962, Březina Otokar 1868–1929
Větry od pólů
vernis-mou 11 ks se signaturou PD tužkou F. Kobliha, obálka
dřevoryt, 39 × 29,5 cm, výtisk č. 190/250, obal lehce poškozen
Knihu vydala Česká akademie věd a umění v roce 1939, druhý
svazek edice Vltava, vytiskl Mirro Pegrassi, náklad 250 výtisků,
výtisk č.190.
Jedenáct grafických listů Františka Koblihy provedených technikou
vernis-mou pro básnickou sbírku Větry od pólů Otakara Březiny,
vydané v roce 1946, představují ukázku autorova originálního přístupu
k médiu ilustrace. Březinovo symbolické básnické dílo, hledající cestu
k absolutnímu poznání světa a lidského sebepoznání prostřednictvím
metaforických duchovních hodnot, ovlivnilo výrazným způsobem české
výtvarné umělce a sochaře této doby, včetně Františka Bílka nebo Jana
Konůpka. Sbírka Větry od pólů obsahující metafyzické zamyšlení nad
tajemstvím života s odkazy ke středověké mystice a nadpozemskému
světu vedla Františka Koblihu k svébytnému zpracování námětů vesmíru.
Téma nekonečného a nepoznaného vesmírného prostoru, které ve
své době fascinovalo také Františka Kupku, Vojtěcha Preissiga nebo
Aloise Bílka, zachytil Kobliha jako mystický prostor nadpozemských
atmosférických jevů, víru hvězdného prachu, hvězd a planet, který je
člověku fyzicky nesmírně vzdálený a nedostupný, ale s nímž je na úrovni
duchovní transcendence propojen. Lidská tvář se na některých listech
vynořuje z abstrahovaných hlubin vesmíru jako projekce nehmotného
nadpozemského spojení.
František Kobliha, malíř, grafik a kreslíř, významný představitel českého
symbolistního uměleckého proudu, člen uskupení Sursum, se na počátku
dvacátého století podílel na rozvíjení grafiky, české krásné knihy a na
etablování knižní grafiky jako svébytného uměleckého autorského díla.
Knižní předloha, literární text, představovaly pro Koblihu vítanou inspiraci
a výchozí bod pro vlastní osobitou uměleckou interpretaci literárního
námětu. Zpracoval například soubory Pozdě k ránu a Mstivá kantiléna,
které jsou inspirovány poezií Karla Hlaváčka, básnickou sbírku Karla Hynka
Máchy Máj, téma Tristana a Isoldy a ve své pozdní tvorbě se zabýval dílem
Edgara Allana Poea.