



Akryl, plátno, rám
110 × 150 cm
sign. na rubu plátna Špaňhel 2003
Malířský projev Jakuba Špaňhela utvářela na počátku jeho malířské dráhy zkušenost člena skupiny Luxus, která ve druhé polovině devadesátých let prosazovala ryze malířský přístup k umělecké tvorbě. Její členové se vymezovali vůči konceptuálním tendencím i sofistikovaným polohám soudobé tvorby příklonem ke srozumitelnosti a obecné sdělnosti svých děl. V obrazech byla přítomná odvaha, nespoutanost a energie devadesátých let, která se již nesnažila o reakci na transformační období naší společnosti a sebereflexivní zkoumání československé identity, nebo o dohánění západního umění, ale suverénně a sebevědomě nastoupila s vlastními tématy. Jakub Špaňhel se v této době profiloval jako vyhraněný expresivní malíř, který svůj styl sám označuje jako expresivní impresionismus.
Nabízený obraz z roku 2003, vytvořený pouhý rok po absolvování školy, nese již všechny znaky jeho rukopisu. Velkoformátová malba tlumené monochromatické barevnosti obsahuje výrazové malířské prostředky na ztvárnění protikladů světla a stínu, podobně jako to známe u klasické barokní malby. Ve stejné době vznikala také série obrazů s tématem chrámových interiérů, která rozvinula potenciál monumentálního vyznění děl i působivosti světelných a prostorových účinků gestické malby. Následovaly cykly s tématy květin, lustrů, aktů, benzínových pump nebo centrálních bank, klasických, historických žánrů i současných námětů, vznikající často na základě fotografie nebo reprodukce uměleckého díla, které získaly širokého uznání v rámci své generace a byly součástí významných přehlídek umění devadesátých a nultých let. Určitým protikladem k této malířské poloze je průběžná série děl tvořených prostřednictvím malířského válečku, vytvářející na obraze rastr opakujících se výjevů.
Repetitivní skladba stejného motivu, například známé série s půllitry piva, představuje odlišný přístup omezující spontánní malířské gesto ve prospěch použití šablony. Jakub Špaňhel dnes patří k úspěšným zavedeným autorům střední malířské generace. Jakub Špaňhel vystudoval v letech 1995–2002 ateliéry Jiřího Davida a Milana Knížáka na Akademii výtvarných umění v Praze. Během studia, v letech 1995–2000 byl členem skupiny Luxus, uskupení spolužáků (dále David Adamec, František Matoušek, Michal Novotný), které spojoval zájem o spontánní a přístupnou malířskou formu, v níž často docházelo ke spolupráci dvou autorů, vzájemně reagující na sebe navzájem. Od roku 1995 pravidelně vystavuje na skupinových i autorských výstavách a je zastoupen v řadě institucionálních a soukromých sbírkách.
#25025519