Boudník Vladimír 1924–1968
Hlava, 1968
monotyp, papír, pasparta, rám, sklo, 21,5 × 33,3 cm,
sign. UD tužkou Vladimír Boudník 68.
Vladimír Boudník patří k ojedinělým solitérům českého poválečného
umění. Svým experimentálním přístupem k tvůrčímu procesu a důrazem
na samotný fyzický akt tvorby, které se uplatnily v nových grafických
technikách z padesátých let, jako je aktivní, strukturální nebo magnetická
grafika, přinesl do umění zcela nové principy.
Již od konce čtyřicátých let se Boudník svými manifesty explosialismu
a akcemi v pražských ulicích jednoznačně vyčlenil z kontextu dobové
umělecké tvorby. Extrémní osobní citlivost a fyzický až tělesný přístup
k aktu tvorby jej vedly k experimentování s materiály a technikami, které
přesahovaly rámec, v němž bylo výtvarné umění této doby chápáno. Předjímaly
budoucí vývoj českého informelu a akčního umění a napojovaly se
na mezinárodní paralely, které však Boudník v té době neznal.