Procházka Antonín 1882–1945
Na podzim, 1942
olej, plátno, rám, sklo, 39 × 40 cm, sign. LD AP
Přiložen památník s kresbami a popisy Antonína Procházky
a Linky Procházkové.
Provenience: ze sbírky Bohumila Vykopala.
Antonín Procházka byl generačním druhem Josefa Čapka, Emila Filly,
Jana Zrzavého, Václava Špály, Bohumila Kubišty a dalších představitelů
zakladatelské generace českého moderního malířství. Stejně jako oni
usiloval o to, aby se české umění vyrovnalo s duchovními podněty doby
a vešlo v přímý tvůrčí styk s tvorbou zahraničních autorů a začalo se
podílet na nejaktuálnějších výbojích evropského umění.
Procházka reagoval na podněty evropské moderní malby, ačkoli většinou
žil mimo metropoli. Vývoj jeho díla byl proto složitější, neboť citlivě
hledal pokračování své práce v mnoha směrech. Procházel tak vlivem
expresionismu, školou kubismu a okouzlením primitivismu, aby nakonec
dospěl k velmi osobité formě klasicismu. Nakonec vytvořil vlastní svět
vysněné a zlyričtělé skutečnosti, z něhož vyřadil disharmonii, bolest
a smutek.
Procházka se ve své tvorbě nejčastěji vrací k motivu ženy – múzy, která
symbolizuje roční počasí, bohyni krásy a lásky. Jeho ženy, hrající si
a koupající se děti, vše je zduchovnělé mateřstvím a božským úsměvem
madon. Často se také vrací k motivům koní, zápasících kohoutů a hrajících
si koček.
Kresba A. Procházky je umělecky svéprávným výtvarným projevem
a zaujímá významné místo v jeho tvorbě. Kreslířské umění zde vyzrálo
k největší dokonalosti a mistrovství. Procházkův kresebný projev vyniká
úžasnou lehkostí. Četné kresby se staly předobrazem umělcovy obsáhlé
malířské invence a předurčovaly jeho tvorbu k velkým úkolům odkazujícím
na mistry italské renesance.
Zdroje Albert Kutal, J. B. Svrček
63
aukce 60
vyvolávací cena
90 000 Kč
€ 3 600
dosažená cena
160 000 Kč