Kvíčala Petr *1960
No. 12, 2016
sign. na rubu monogramem PK No. 12 2016, PD ze strany PETR
KVÍČALA, monogram PK No. 12 2016, akryl, plátno, 85 × 80 cm
Inspirováno obrazem od Sandra Botticelli „4 SCÉNY Z MLÁDÍ SV.
ZENOBIA“, kolem roku 1500 (obraz je vystaven v National Gallery
v Londýně).
Vystaveno: Petr Kvíčala, Galerie Závodný, Mikulov, 13. 4. 2017 – 27. 5.
2017.
Obraz s názvem Nr. 5 z roku 2019 patří do série maleb, v nichž se Petr
Kvíčala zabývá motivem přírodního krystalu a iluzivního ztvárnění
maleb směrem k objektu nebo prostoru. Východiskem této inspirace
byly pro autora Giacomettiho kubické sochy ze třicátých let 20. století,
ale také obrazy Josefa Šímy s motivem krystalu a jeho vlastní raná
práce s geometrií. Obrazy z této série jsou pojaty jako pestrobarevné
geometrické struktury, které na ploše obrazu vytváří optický iluzivní
dojem plastičnosti. Jednotlivé segmenty krystalů vystupují konvexně
nebo konkávně z plochy obrazu a jako krystalický reliéf organicky
prorůstají celým prostorem plátna. Systém uplatňující geometrickou
skladbu jednotlivých geometricky uspořádaných elementů navazuje na
předchozí práce Petra Kvíčaly, který od osmdesátých let 20. století rozvíjí
osobitou polohu abstraktní geometrické malby, jejímž východiskem se
stal ornament jako hlavní předmět obrazového sdělení. Elementární
geometrické tvary a znaky, jako je vlnovka, kruh, čára, křížek, se od
té doby staly hlavním výrazovým prostředkem autora, zachycujícím
archaickou zkušenost inspirovanou lidovou tvorbou prostřednictvím
univerzální geometrické výtvarné řeči, jejíž variabilitu dokázal Kvíčala
plně využít. Rytmiku prvků na obraze, jejich serialitu, strukturu a rozvíjení
v ploše uplatnil Kvíčala především ve vlnovce, která umožnila vytvoření
jednotlivých segmentů, ale také bohaté sítě vzájemně se prolínajících
a vrstvených linií, jež se v průběhu devadesátých let uplatnily také na
velkoformátových zakázkách v architektuře.
19
aukce 66
vyvolávací cena
280 000 Kč
€ 11 006