Bauch Jan 1898–1995
Othello, 1968
kombinovaná technika, karton, rám, 49,5 × 45,5 cm, sign. LD
Jan Bauch 1968
Předložené dílo „Othello" je originální, velmi kvalitní, motivicky
ojedinělou a barevně skvostnou prací Jana Baucha, nestora českého
moderního malířství a jeho neúnavného obnovitele, autora, jehož
obrazy jsou současně výrazem prudkého, vášnivého temperamentu
i jemné lyričnosti, jsou extaticky vzepjatá, ale zároveň i delikátní
a básnivá. V malbě Jana Baucha je vše vypjato do krajnosti, protiklady
se bezprostředně dotýkají a náhle se mění ve svůj opak. Barevná
instrumentace výjevů se mění od úderných disonancí k fascinujícím
harmoniím čistých i lomených tónů.
Rodák ze Starého Města pražského Jan Bauch studoval po vyučení
v otcově řezbářské dílně na Uměleckoprůmyslové škole, nejprve
u prof. E. Dítěte. Po nucené válečné césuře, kterou strávil na frontě
v Uhrách a Rumunsku, dokončil studia v roce 1919 v ateliéru Vratislava
Hugo Brunnera. Roku 1921 vstoupil na Akademii výtvarných umění,
kterou ale kvůli konfliktu s prof. Maxem Švabinským nedokončil.
V prvním období své tvorby byl ovlivněn atmosférou českého poetismu
a imaginativní malbou.
Ojedinělou výtvarnou kulturu jeho díla ovlivnil řemeslný základ,
vztah k domácím velkým uměleckým slohům a v neposlední řadě
studijní cesty do Francie a Itálie. Úctu k tradici a respekt k ústředním
osobnostem moderny sjednotil v díle, v němž se stále více prosazovala
smyslová stránka jeho temperamentu a expresivně zčeřený rukopis.
Klasickým žánrům jako akt, zátiší, krajina dokázal vtisknout svůj styl
a naplnit je novým obsahem.
Témata sama přicházela s časem, s dramatickými událostmi
a v předtuše tragedie, která postihne Československo.
Několik verzí obrazu Loreta, výrazně expresivně utvářeného pohledu
na barokní chrám, který stojí přímo proti Černínskému paláci, kde
v letech 1939–1945 bylo oficiální sídlo německého říšského protektora
pro Čechy a Moravu, patří k nejpůsobivějším dílům českého moderního
malířství z doby, kdy Praze vládl Reinhard Heydrich. Kromě Lorety
nejemotivněji působily obrazy s epizodami z Kristova života. Z Nového
zákona si Bauch vybral osudovou chvíli zrady a utrpení: Večeři Páně,
Krista na hoře Olivetské, Golgotu a Snětí z kříže. Předložené dílo „Othello“ je nádherně tvarově a koloristicky rozehranou
malbou, dokonale odpovídající Bauchovu vyzrálému pozdnímu
expresionismu.
Jan Bauch se ve své tvorbě rád nořil v dramata lidských osudů, svá
témata pojímal jako ztělesnění konfliktů a dynamiky moderního světa.
Proto ho také přitahovaly velmi výlučné osobnosti umění, historie
a literatury, do jejichž životaběhu se vepsala vášeň (Paganini, Verlaine,
Homér, Feidias, Villon, Mozart…). Tak dospěl i k námětu Othella, hlavního
hrdiny stejnojmenné tragédie Williama Shakespeara, jež patří do, zlaté
pokladnice“ světové literatury. Kromě posuzované kombinované techniky
vytvořil Bauch roku 1968 ještě olej téhož námětu, ale monumentálnějšího
formátu (133 × 108 cm, soukromá sbírka). Později se k tématu již
nevracel, jako tomu bylo u jiných, v průběhu let mnohokrát variovaných
motivů.
Posuzované dílo „Othello“ lze označit za okouzlující malířskou férii,
jež má zářivostí a „průsvitností“ barev až vitrážový charakter. V tom
se také tato práce výrazně odlišuje od zmíněné olejomalby, která je
typicky bauchovsky hutná a „sochařská“, ale postrádá unikátní vzdušnost
a svítivost, kterou autor docílil právě kombinovanou technikou, jež
neumožňuje vrstvit pasty.
Z odborné experktízy PhDr. Rei Michalové, Ph. D. Lit.: Rea Michalová – Peter Kováč, Jan Bauch, Galerie Art Praha,
2012, č. 192, s. 255.
Přiložena odborná experktíza PhDr. Rei Michalové, Ph. D.
104
aukce 65
vyvolávací cena
90 000 Kč
€ 3 689
dosažená cena
120 000 Kč