Kolář Jiří 1914–2002
Talíř č. 26, 1990
porcelán, Rosenthal fa, průměr 26 cm, sign. na rubu v tisku
Jiří Kolář, čísl. série No. 26, tištěná zn. Rosenthal, původní box,
27, 5 × 27, 5 cm
Jiří Kolář zvolna přicházel na své nejdůležitější postupy již od čtyřicátých
let. Od počátku uplatňoval metodu deníku. Sbíral motivy, které ho
zaujaly, a pak je použil, když nápad dozrál. Nejvíc vlastních technik však
vzniklo v období od konce padesátých do druhé poloviny šedesátých let.
Jejich předchůdci se staly konfrontáž, raportáž a nalezená koláž, v nichž
řadil reprodukce vystřižené z časopisů podle určitých vztahů a s nimi
souvisejících pravidel. Kdysi řekl, že slovo pro něj v určitém období ztratilo
původní význam a že se rozpadlo, protože bylo zneužíváno. Tehdy si
uvědomil, že písmena nebo čísla lze využít jako vizuální znaky bez dalšího
obsahu. Vytvářel tedy takzvanou evidentní poezii, což byla podle něj
každá poezie, která nebyla vyjádřená slovy. Vždy mu šlo také o prolínání
různých epoch dějin umění. Propojoval například motivy z barokních
obrazů s obrazy velkých mistrů 20. století. Principy, které rozvíjel v psané
poezii, využil i ve vizuálním projevu. Přitom nespoléhal jen na strohý řád,
ale přirozeně uplatňoval také poetickou představivost a hravost.