Sopko Jiří *1942
Úsměv, 1977
akryl, deska, rám, 60 × 44,5 cm, sign. PD SOPKO 77
Malířská práce Jiřího Sopka patří od šedesátých let 20. století mezi
nejvýraznější projevy české nové figurace a absurdní grotesky, příznačné
pro středoevropský prostor. Výrazné malířské a koloristické nadání Jiřího
Sopka absorbovalo různé vlivy, zejména britského pop artu. V počátcích
jeho tvorby je patrný vliv belgického expresivního symbolistního
umělce Jamese Ensora, zejména v jeho výrazné a zářivé barevné škále,
s rukopisem krátkých tahů štětce a se zaměřením na temně groteskní
panoptikum lidského pokolení. Sopkova tvorba vždy měla vazbu na
aktuální společenskou situaci a reagovala na ni kritickým komentářem,
existenciální úzkostí, ironickým sarkasmem, ale i laskavým humorem.
Ústředním tématem jeho děl byl člověk, často transformovaný nebo
mutovaný do podoby zvířat. To je případ nabízeného díla Krysař z roku
1977, které zachycuje napůl lidskou a napůl zvířecí postavu, možná
v momentu proměny. Zatímco spodní, podřízenější část těla zůstává
lidská, horní polovina se všemi řídicími orgány už má podobu krysy.
V sedmdesátých letech, v době, kdy měl Sopko prakticky znemožněno
vystavovat a veřejně působit, nastal v jeho práci obrat k pevnějšímu
obrysu postav, které vykresluje s posměchem, ale i s porozuměním
a současně do maleb vstupuje tíživá absurdita doby a zhoršující se
společenská situace. V obrazech se začínají objevovat lidské hlavy bez
těla, které bývají různě manipulovány, nebo mají ve tváři zděšení a výkřik,
podobně jako například v nabízeném obraze s názvem Úsměv (1977). Zde
se navíc objevuje motiv, který Sopko několikrát zopakoval. Jsou jím široce
rozesmátá ústa, která spojují rty pěti lidských hlav v jeden hromadný
škleb. Kolektivní smích odráží nepochybně pokryteckou a vynucenou
situaci ve společnosti, která svou veselostí děsí.
Malby Jiřího Sopka z tohoto období jsou velmi žádané a zpravidla jsou
součástí galerijních sbírek.
24
aukce 60
vyvolávací cena
180 000 Kč
€ 7 200
dosažená cena
750 000 Kč