#25025059
Posuzovaný obraz „Na stínadle“ je autentickým, maximálně reprezentativním, velmi vizuálně uhrančivým a na dobové politické kontexty nesporně zacíleným dílem Bohdana Laciny, jednoho z nejvýznamnějších představitelů své generace, člena někdejší surrealistické Skupiny Ra a účastníka pražské výstavy Konfrontace 2 (1945), stejně jako význačné výstavy Československého umění 1938 – 1946 v Paříži (1946), autora, jehož tvůrčí osobnost byla trefně popsána slovy „blíženec poezie“, neboť v metaforu a podobenství proměňoval veškerá svá originální a hluboce promyšlená témata, která se nezřídka dotýkala problematiky matematicko–fyzikální, otázek prostoru, světla a času. Zejména v šedesátých letech dospěl Lacina k „malířskému mistrovství, k vytříbenému a doslovnému dílu v cyklech karyatid, hudebních motivů, krajin a kyvadel“.
Jiří Hlušička
V předloženém díle „Na stínadle“ vyburcoval umělcovu imaginaci k velmi neotřelému motivu velmi pravděpodobně vpád vojsk Varšavské smlouvy do Československa v srpnu 1968. Tragická událost, v níž se děje jakási poprava (zelený přízrak s gilotinou shůry), doprovázená ikonografickou postavou tzv. plačky, se v autorově ztvárnění mění ve výkřik touhy po svobodě a volnosti, což asociují křídla popravované postavy, jimiž se prolamuje prostor do mlčenlivého nekonečna, v němž se vše rodí i zaniká.
PhDr. Rea Michalová, Ph.D.
historička umění a kurátorka