14 Bohdan Lacina 1912 – 1971 Na stínadle, 1968

Na stínadle, 1968
Rozměry
Stručný popis předmětu
sign. PD lacina 68,143 × 120 cm, olej, plátno, rám, na rubu papírový štítek Domu umění města Brna, 24. 6. – 3. 8. 1997. Pravost potvrzena PhDr. Reou Michalovou, Ph.D. Provenience: dílo pochází ze sbírky PhDr. Jiřího Hlušičky. Lit.: Hlušička J., Bohdan Lacina. Brno: MUNI, 2012, pod č. 176. Lit.: Hlušička J., Ještě že mám vzpomínky. Brno: CERM, 2012, pod. č. X. Uvedeno: J. Sedlář, Bohdan Lacina, vyd. Univerzita J. E. Purkyně v Brně, 1980, č. soupisu 390, s. 350. Vystaveno: Bohdan Lacina (1912–1971): Dům umění města Brna, 24. 6. – 3. 8. 1997. Vystaveno: Československé současné umění. Výstava realizovaná v rámci státní výstavy v Kuvajtu. Kuvajt, 1971

#25025059

Kategorie

Posuzovaný obraz „Na stínadle“ je autentickým, maximálně reprezentativním, velmi vizuálně uhrančivým a na dobové politické kontexty nesporně zacíleným dílem Bohdana Laciny, jednoho z nejvýznamnějších představitelů své generace, člena někdejší surrealistické Skupiny Ra a účastníka pražské výstavy Konfrontace 2 (1945), stejně jako význačné výstavy Československého umění 1938 – 1946 v Paříži (1946), autora, jehož tvůrčí osobnost byla trefně popsána slovy „blíženec poezie“, neboť v metaforu a podobenství proměňoval veškerá svá originální a hluboce promyšlená témata, která se nezřídka dotýkala problematiky matematicko–fyzikální, otázek prostoru, světla a času. Zejména v šedesátých letech dospěl Lacina k „malířskému mistrovství, k vytříbenému a doslovnému dílu v cyklech karyatid, hudebních motivů, krajin a kyvadel“.

Jiří Hlušička


V předloženém díle „Na stínadle“ vyburcoval umělcovu imaginaci k velmi neotřelému motivu velmi pravděpodobně vpád vojsk Varšavské smlouvy do Československa v srpnu 1968. Tragická událost, v níž se děje jakási poprava (zelený přízrak s gilotinou shůry), doprovázená ikonografickou postavou tzv. plačky, se v autorově ztvárnění mění ve výkřik touhy po svobodě a volnosti, což asociují křídla popravované postavy, jimiž se prolamuje prostor do mlčenlivého nekonečna, v němž se vše rodí i zaniká.

PhDr. Rea Michalová, Ph.D.

historička umění a kurátorka

70. aukce - sbírka PhDr. Jiřího Hlušičky, sbírka PhDr. Evy Petrové