41 Jakub Špaňhel * 1976 Perníková chaloupka, 2003

Perníková chaloupka, 2003
Popisek období vzniku slovy
2003
Technika

Akryl, plátno, rám

Rozměry

110 × 150 cm

Signatura

sign. na rubu plátna Špaňhel 2003

Stručný popis předmětu

Malířský projev Jakuba Špaňhela utvářela

na počátku jeho malířské dráhy zkušenost

člena skupiny Luxus, která ve druhé polovině

devadesátých let prosazovala ryze malířský

přístup k umělecké tvorbě. Její členové se

vymezovali vůči konceptuálním tendencím

i sofistikovaným polohám soudobé tvorby

příklonem ke srozumitelnosti a obecné sdělnosti

svých děl. V obrazech byla přítomná odvaha,

nespoutanost a energie devadesátých let,

která se již nesnažila o reakci na transformační

období naší společnosti a sebereflexivní

zkoumání československé identity, nebo

o dohánění západního umění, ale suverénně

a sebevědomě nastoupila s vlastními tématy.

Jakub Špaňhel se v této době profiloval jako

vyhraněný expresivní malíř, který svůj styl

sám označuje jako expresivní impresionismus.

Nabízený obraz z roku 2003, vytvořený pouhý

rok po absolvování školy, nese již všechny

znaky jeho rukopisu. Velkoformátová malba

tlumené monochromatické barevnosti obsahuje

výrazové malířské prostředky na ztvárnění

protikladů světla a stínu, podobně jako to

známe u klasické barokní malby. Ve stejné

době vznikala také série obrazů s tématem

chrámových interiérů, která rozvinula potenciál

monumentálního vyznění děl i působivosti

světelných a prostorových účinků gestické

malby. Následovaly cykly s tématy květin, lustrů,

aktů, benzínových pump nebo centrálních bank,

klasických, historických žánrů i současných

námětů, vznikající často na základě fotografie

nebo reprodukce uměleckého díla, které

získaly širokého uznání v rámci své generace

a byly součástí významných přehlídek umění

devadesátých a nultých let. Určitým protikladem

k této malířské poloze je průběžná série děl

tvořených prostřednictvím malířského válečku,

vytvářející na obraze rastr opakujících se výjevů.

Repetitivní skladba stejného motivu, například

známé série s půllitry piva, představuje odlišný

přístup omezující spontánní malířské gesto ve

prospěch použití šablony. Jakub Špaňhel dnes

patří k úspěšným zavedeným autorům střední

malířské generace.

Jakub Špaňhel vystudoval v letech 1995–2002

ateliéry Jiřího Davida a Milana Knížáka na Akademii

výtvarných umění v Praze. Během studia, v letech

1995–2000 byl členem skupiny Luxus, uskupení

spolužáků (dále David Adamec, František Matoušek,

Michal Novotný), které spojoval zájem o spontánní

a přístupnou malířskou formu, v níž často docházelo

ke spolupráci dvou autorů, vzájemně reagující na

sebe navzájem. Od roku 1995 pravidelně vystavuje

na skupinových i autorských výstavách a je zastoupen

v řadě institucionálních a soukromých sbírkách.

#25025519

Kategorie