Akryl, plátno, rám
110 × 150 cm
sign. na rubu plátna Špaňhel 2003
Malířský projev Jakuba Špaňhela utvářela
na počátku jeho malířské dráhy zkušenost
člena skupiny Luxus, která ve druhé polovině
devadesátých let prosazovala ryze malířský
přístup k umělecké tvorbě. Její členové se
vymezovali vůči konceptuálním tendencím
i sofistikovaným polohám soudobé tvorby
příklonem ke srozumitelnosti a obecné sdělnosti
svých děl. V obrazech byla přítomná odvaha,
nespoutanost a energie devadesátých let,
která se již nesnažila o reakci na transformační
období naší společnosti a sebereflexivní
zkoumání československé identity, nebo
o dohánění západního umění, ale suverénně
a sebevědomě nastoupila s vlastními tématy.
Jakub Špaňhel se v této době profiloval jako
vyhraněný expresivní malíř, který svůj styl
sám označuje jako expresivní impresionismus.
Nabízený obraz z roku 2003, vytvořený pouhý
rok po absolvování školy, nese již všechny
znaky jeho rukopisu. Velkoformátová malba
tlumené monochromatické barevnosti obsahuje
výrazové malířské prostředky na ztvárnění
protikladů světla a stínu, podobně jako to
známe u klasické barokní malby. Ve stejné
době vznikala také série obrazů s tématem
chrámových interiérů, která rozvinula potenciál
monumentálního vyznění děl i působivosti
světelných a prostorových účinků gestické
malby. Následovaly cykly s tématy květin, lustrů,
aktů, benzínových pump nebo centrálních bank,
klasických, historických žánrů i současných
námětů, vznikající často na základě fotografie
nebo reprodukce uměleckého díla, které
získaly širokého uznání v rámci své generace
a byly součástí významných přehlídek umění
devadesátých a nultých let. Určitým protikladem
k této malířské poloze je průběžná série děl
tvořených prostřednictvím malířského válečku,
vytvářející na obraze rastr opakujících se výjevů.
Repetitivní skladba stejného motivu, například
známé série s půllitry piva, představuje odlišný
přístup omezující spontánní malířské gesto ve
prospěch použití šablony. Jakub Špaňhel dnes
patří k úspěšným zavedeným autorům střední
malířské generace.
Jakub Špaňhel vystudoval v letech 1995–2002
ateliéry Jiřího Davida a Milana Knížáka na Akademii
výtvarných umění v Praze. Během studia, v letech
1995–2000 byl členem skupiny Luxus, uskupení
spolužáků (dále David Adamec, František Matoušek,
Michal Novotný), které spojoval zájem o spontánní
a přístupnou malířskou formu, v níž často docházelo
ke spolupráci dvou autorů, vzájemně reagující na
sebe navzájem. Od roku 1995 pravidelně vystavuje
na skupinových i autorských výstavách a je zastoupen
v řadě institucionálních a soukromých sbírkách.
#25025519