Šíma Josef 1891–1971
Bez názvu, kolem r. 1969
akvarel, tuš, papír, pasparta, rám, sklo, 25,8 × 19,5 cm,
sign. PD J. ŠÍMA, přiloženy 2 katalogy z let 1970 a 1977
Před polovinou dvacátých let se Josef Šíma na čas dotkl abstraktní
malby, na jeho vývoj mělo vliv setkání s nizozemskými představiteli
De Stijlu Pietem Mondrianem a Theo van Doesburgem. Šíma
také úzce spolupracoval s Devětsilem a zprostředkovával styky
mezi českou a francouzskou avantgardou. Už tehdy se projevil
jeho mimořádný cit pro vyvážení tvarů a akordů barevných tónů.
Jeho obrazy působí přes svou technicistní přísnost velmi křehce
a jemně. Pozoruhodný je cyklus akvarelem kolorovaných leptů
nazvanýmPaříž (vydáno v roce 1922 nakladatelstvím Aventinum),
jímž volně doprovázel básně a texty francouzských a českých
básníků a spisovatelů (Arthur Rimbaud, Marcel Proust, Alfred
Jarry, Guillame Apollinaire, Jaroslav Seifert…). Je nutné se zmínit
o Šímově blízkém vztahu k okruhu francouzských básníků, s nimiž
ho seznámil český novinář a básník Richard Weiner (1927). S René
Daumalem, Rogerem Vaillandem a Rogerem Gilbertem – Lecomtem
měl podobné filozofické a umělecké názory. Založili spolu skupinu
Vysoká hra, v níž se prolínala poezie s malířským cítěním jako cosi
nerozlučného. Právě z tohoto období pocházejí kresby a obrazy,
které jsou dnes v majetku významných francouzských institucí
(Centre Pompidou, Paříž).
Členové skupiny se scházeli v Šímově ateliéru. Pozoruhodná je jeho
tvorba z období začínajícího přelomem dvacátých a třicátých let, kdy
se blížila surrealismu, ale přitom s ním nikdy zcela nesplynula.
Zajímavá je například Krajina s trojúhelníkem (1932) nebo Krajina
u Yébles (1929) či Návrat Theseův (1933), v nichž umělec dospěl
k rafinovaným symbolům, vycházejícím z přemítání nad zážitky
z přírody i nad mytologickými příběhy.
Šíma byl natolik citlivý k předválečnému a válečnému vývoji, že
tehdy na několik let dokonce přerušil svou uměleckou tvorbu než
znovu zvolna začal malovat v průběhu padesátých let. Pak ovšem
v závěrečných dekádách dospěl k dalšímu vrcholu v obrazech, jejichž
hlavním tématem se staly proměny světla a vztahy mezi křehkými
tvary a barevnými tóny. Tato etapa je stejně významná, ne li
ještě
přínosnější než rané období. Závěrem bych chtěl připomenout,
že malíř František Gross, který měl příležitost se s Josefem Šímou
osobně setkat, napsal ve svých vzpomínkách, že to byl nejjemnější
člověk, jakého kdy poznal.
Jeho tvorba je zastoupena v českých i zahraničních, veřejných
i soukromých sbírkách, v pražské Národní galerii, v brněnské
Moravské galerii nebo v pařížském Centre Pompidou.
PhDr. Jiří Machalický Předložené dílo „Bez názvu“ je dle mého soudu autentickou, komorní
kresebnou prací Josefa Šímy, jedné z největších postav, jež pro historii
ustálily podobu našeho moderního umění, autora, který propojil českou
a francouzskou avantgardu a jehož tvorba se vyznačuje neobyčejně
osobitou poetikou imaginativního charakteru.
Posuzované dílo „Bez názvu“, provedené v krásném komorním formátu,
reprezentuje poslední etapu Šímovy tvorby (1969–1971), etapu, jež
představuje překvapující vyústění autorova neustále se proměňujícího
a přitom tak vnitřně jednotného díla. Tato fáze je u Josefa Šímy
spjata s novou organizací obrazového prostoru, který se z expanzivní
otevřenosti zalité světlem znovu zaplňuje lineární sítí nebo šrafurou
ústící do určitých ohnisek. Na předloženém díle se přesně v tomto duchu
setkáme s jemným lineárním „pletivem“ diagonál, v jejichž průsečících
se – v jakémsi magickém trojúhelníku – koncentrují imaginární uzlové
body prostoru. Jsou to ohniska, do nichž se soustředila část dříve
rozptýlené, nestálé, volně těkající světelné energie. Na diagonálu
prostupuje dílem v šedém „sfumatu“ tvarový ozvuk hyperboly, kterou
Šíma vnímal jako důležitou geometrickou křivku mající řadu vnitřních
významů („Dramatická vůle hyperboly sejít se se svou asymptotou.
Hyperbolu je možno považovat za perspektivu kruhu.“ Josef Šíma, 1968).
Jestliže v předchozích obrazech propojoval hyperbolu s představou v ní
„zaklíněného“ těla, zde jako by se sám ozvuk hyperboly stával tělem, jež
pluje vesmírným prostorem. Předložená práce „Bez názvu“ představuje
vyzrálou ukázku Šímova stále se opakujícího tématu mentální, vnitřně
prosvětlené krajiny, jedno z děl, v němž malíř završil svůj předchozí cyklus
hyperbolických prostorů.
K provenienci díla ze švýcarské sbírky lze upřesnit, že soubor autorových
prací se roku 1969 dostal do Ženevy v souvislosti s výstavou v Galerii
Engelberts.
Z odborné experktízy PhDr. Rei Michalové, Ph. D. Lit.: Katalog D‘EXPOSITION 44, Galerie Engelberts, Ženeva 1977,
limitovaná edice, srov. vyobr. s. 24.
Přiložena odborná experktíza PhDr. Rei Michalové, Ph. D., přiloženy 2 katalogy z let 1970 a 1977.
Provenience: soukromá sbírka Curych, Švýcarsko
31
aukce 65
vyvolávací cena
190 000 Kč
€ 7 787
dosažená cena
270 000 Kč